Dvanáct principů buddhismu
O buddhismu se často hovoří jako o náboženství míru, protože v jeho jménu se nikdy nevedla žádná válka a nikdo nebyl v celých jeho dějinách žádnou buddhistickou organizací pronásledován za svou víru či projevy vlastního náboženského přesvědčení. Uveďme si základní principy buddhismu:
- Vykoupení je bezprostředním úkolem každého člověka. Když je člověk zasažen otráveným šípem, také nebude jeho vynětí z rány oddalovat zkoumáním, kdo onen šíp vystřelil, jaká je jeho délka a z čeho je vyroben. Na cestě bude dost času prohlubovat porozumění Buddhovu učení. Zatím je třeba vykročit a vnímat život takový, jaký je, učit se prostřednictvím přímé a osobní zkušenosti.
- Základní skutečností bytí je zákon změny či pomíjivosti. Cokoli existuje, od malého krtka až k obrovské hoře, od myšlenky až k impériu, to vše prochází stejným koloběhem - zrození, růst, úpadek a smrt. Život sám je nepřetržitý a neustále hledá sebevyjádření v nových formách. "Život je most, proto na něm nestav domy." Život je tok a tomu, kdo začne lpět na formě jakkoli nádherné, přinese vzdorování proudu utrpení.
- Zákon změny platí stejnou měrou i pro "duši". Jedinci není vlastní žádný princip, který by byl nesmrtelný či neměnný. Pouze "nepostižitelnost", konečná realita se vymyká změnám a přechodné formy života, včetně člověka, jsou jejím projevem. Žádnému z nás nepatří život, který námi protéká, stejně jako žárovka nevlastní proud, jenž dává světlo.
- Vesmír je vyjádřením zákona. Všechny následky mají své příčiny a lidská duše či charakter člověka je součtem jeho předchozích myšlenek a činů. Karma znamená dvojici akce-reakce a řídí veškerou existenci. Člověk je jediným tvůrcem okolností i vlastních reakcí na ně, budoucích podmínek i svého konečného osudu. Svůj charakter může postupně očišťovat správnými myšlenkami a činy, a sebeuvědoměním pak nakonec dosáhnout osvobození od opakovaných zrození. Je to proces, který zabírá dlouhé časové úseky, mnoho životů na zemi, ale nakonec každá forma života dosáhne probuzení.
- Život je pouze jeden a je nedělitelný, přestože jeho formy jsou nepřeberné a pomíjivé. Každá forma totiž musí zemřít. Od pochopení jednoty života se odvíjí schopnost soucítění, ztotožnění se s životem v ostatních formách. O soucitu se hovoří jako o "zákonu zákonů - věčném souladu", a kdo tento soulad, tuto harmonii života poruší, bude podle toho trpět a oddálí vlastní probuzení.
- Je-li pouze jeden život, musí být zájmy části totožné se zájmy celku. Člověk si ve své nevědomosti myslí, že může úspěšně usilovat pouze o své vlastní zájmy, a jeho nesprávně zaměřená energie a sobectví tak plodí utrpení. Z vlastního utrpení se učí, jak zmírnit a nakonec odstranit jeho příčiny. Buddha učil Čtyři vznešené pravdy., které je možné vyslovit i takto: Utrpení je všudypřítomné, jeho příčinou je touha zaměřená špatným směrem, nápravou je odstranění příčiny a k tomu se používá Ušlechtilá osmidílná stezka sebezdokonalování vedoucí k ukončení utrpení.
- Osmidílnou cestu tvoří pravé (nebo dokonalé) pochopení, pravé cíle nebo pravá motivace, pravé mluvení, pravé jednání, pravá životospráva, pravé úsilí, pravý rozvoj mysli a konečně pravá samádhi, soustředění vedoucí k plnému probuzení. Buddhismus je způsob života, nikoli pouze teorie, a pro sebeosvobození je vykročení na tuto cestu proto nezbytné. "Přestaň činit zlo, nauč se konat dobro, očisti vlastní srdce: toto jest učení probuzených."
- Skutečnost je nepopsatelná a bůh, jemuž jsou připisovány různé vlastnosti, není realitou konečnou. Ale Buddha, lidská bytost, dosáhl probuzení a smyslem života je dospět k probuzení. Tohoto stavu vědomí zvaného nirvána, které znamená vyhasnutí, osvobození od omezení daných sobectvím, lze dosáhnout na zemi. Ve všech lidech i ostatních formách života je obsažena schopnost, vnitřní síla k probuzení, a celý proces tedy spočívá v tom stát se sám sebou. "Nahlédni dovnitř: ty sám jsi Buddha."
- Od vnitřní síly ke skutečnému probuzení vede střední cesta, osmidílná stezka "od žádostivosti k míru", způsob sebezdokonalování mezi "protiklady" s vyloučením veškerých extrémů. Buddha Šákjamuni ji prošel celou až nakonec a jediná víra, které je v buddhismu zapotřebí, je racionální přesvědčení, že stojí za to jít, kudy kráčel Rádce. Tu cestu musí projít celý člověk, nejenom jeho lepší já, a rozvíjet je třeba srdce stejně jako mysl. Buddha byl zcela probuzený i dokonale soucitný.
- Buddhismus klade velký důraz na potřebu vnitřního soustředění a meditace, jež vedou k rozvoji duchovních schopností. Soustředěný osobní život je stejně důležitý jako každodenní shon a období klidné vyrovnanosti jsou pro vyvážený život nesmírně důležitá. Buddha, probuzený, by měl být za všech okolností "klidný a vyrovnaný", měl by se vyhýbat duševním a citovým vazbám na "pomíjivé dění". Neustále uvědomělejší postoj k okolnostem, jejichž je sám strůjcem, mu pomáhají udržet vlastní reakce vůči nim pod kontrolou.
- Buddha pravil: "Pracujte pilně na vlastním vykoupení." Buddhismus nezná žádnou autoritu, o niž by se opírala pravda, vyjma intuice jednotlivého člověka a ta je autoritou pouze pro něho samého. Každý nese následky vlastních činů a při pomoci bližním dosáhnout stejného vysvobození si z nich bere poučení. Ani modlitba k Buddhovi nebo kterémukoli bohu nedokáže zabránit důsledkům činů. Buddhističtí mniši jsou učitelé a vzory, ale v žádném případě neslouží jako prostředníci mezi realitou a jedincem. Vůči ostatním náboženstvím a duchovním naukám se pěstuje nejvyšší možná tolerance, protože nikdo nemá právo křížit svým bližním cestu k bohu.
- Buddhismus není ani pesimistické ani "únikové" učení a neodmítá existenci bohů či "duše", avšak těmto pojmům přiřazuje vlastní význam. Je to racionální, praktická a široce pojatá myšlenková soustava, náboženství, duchovní věda a způsob života. Již více než dva tisíce let uspokojuje duchovní potřeby téměř třetiny lidstva. Oslovuje západní svět, protože neobsahuje dogmata, uspokojuje rozum i srdce, zdůrazňuje důvěru v sebe sama ve spojení s tolerancí vůči jiným názorům, spojuje v sobě zdánlivě nesourodé prvky, jakými je vědecké poznání, náboženství, filozofie, psychologie, etika i umění a obrací se k člověku jako tvůrci právě prožívaného života i jedinému strůjci vlastního osudu.